Nowe logo Jaguara – jaka piękna katastrofa?

No i stało się, firma Jaguar Cars, będąca w branży od 1933 roku zmieniła po raz kolejny swoje logo. Wywołując popłoch pośród miłośników branży i nie tylko.

Modernizm na pełnej prędkości

Tak przynajmniej chciałby producent, który mówi, że obecne logo – Składa się z napisu “Jaguar”, stworzonego z wielkich liter “J”, “G” i “U” oraz małych “a” i “r”. Takie połączenie ma zaskakiwać dzięki swojej płynności i “wizualnej harmonii”.

Geometryczna forma, symetria i prostota to ma być znak rozpoznawczy.

Pod hasłem “copy nothing” marka chce odciąć się od dotychczasowej rozpoznawalności, ale też i pokazać się jako kreatywna firma, sama tworząca nowe trendy nie bojąca się zmian. Co widać również po poniższym reklamowym filmie, który wprowadził odbiorców w nowy świat Jaguara.

Nowe głupcze, nowe

Potrzeba zmian jest z wszech miar uzasadniona, marka, słusznie lub nie, rezygnuje z tradycyjnych aut na rzecz elektryków. Wstrząśniecie medialnym wizerunkiem jest dobrym zabiegiem, wszak wszyscy teraz o tym mówią, nawet Elon Musk wyraził swoją dezaprobatę, czego zatem chcieć więcej. Darmowy wiral poszedł w świat włączając w to autora niniejszego artykułu. To z resztą nie pierwsza próba zmiany i jak widać gotowało się pod tą pokrywką już wcześniej

Czy nowe logo Jaguara jest dobre

Jest pewien dysonans między deklaracjami oryginalności, a wykorzystaniem mocno zakorzenionego już stylu (modernizmu), ale tak to logo jest dobre. Widząc je po raz pierwszy należy zgodzić się, ze wszystkimi argumentami na tak, jedynym bagażem pozostaje dotychczasowa historia i wizja, która kształtowała obecnych odbiorców przez ostatnie 40 lat.

Dlatego pośród wielu głosów krytyki pojawiły się i te konstruktywne w postaci propozycji graficznych.

Do czego jest dane logo?

Nowe logo Jaguara prezentuje uproszczone, minimalistyczne podejście do marki. Zastosowano czystą, nowoczesną typografię z zaokrąglonymi elementami, które nadają mu przyjazny charakter.

Jednak to uproszczenie może być zbyt drastyczne – brakuje charakterystycznego skaczącego jaguara, który był rozpoznawalnym symbolem marki. Logo straciło przez to element luksusu i dynamiki, które są kluczowe dla marki premium.

Pod względem technicznym jest czytelne i skalowalne, ale pozbawione wyróżników i osobowości poprzednich wersji. Wygląda bardziej jak logo firmy technologicznej niż luksusowej marki samochodowej.

Back to top