Ukryte symbole w logo

Wielopiętrowość przekazu graficznego oddana w zamkniętej formie logo zachwyca prostotą pomysłu i wykonania owocując dawką doznań mile łachocących synapsy odbiorcy. Jako żywo przypomina, to w swojej uwspółcześnionej formie, renesansowe obrazy, które na wielu płaszczyznach noszą ze sobą informacje nie tylko estetyczne.

Pittburgh Zoo
Absolutny graficzny majstersztyk. Fotorealistyczny a zarazem pełen uproszczeń i symboliki wkomponowujący dwa szczególne dla regionu zwierzęta w charakterystyczne dla kontynentu drzewo. Parze kluczowych zwierząt towarzyszy jeszcze para ptaków i ryb oddając spektrum posiadanego zwierzyńca. Otwartym pozostaje pytanie czy znaczenie ma ów dubel.

Toblerone
Miasto Berno to matecznik firmy, którego symbolem jest niedźwiedź, został wkomponowany we wschodnią ścianę góry Matterhorn. Sam kształ czekoladek (trójkątny) również nawiązuje do ww góry. Kolejnym “piętrem” w przekazie jest zawarcie nazwy miasta (Bern org. niem.) w nazwie czekolady.

Yoga Australia
Bez świadomości czym jest zamknięta ręką i nogą w uścisku przestrzeń logo nie wróżnia się na tle innych jemu podobnych, nawet sprawiałoby wrażenie lekko juz opatrzonego. Jeden drobny element zmienia percepcje, dodając dodatkowo mocniejszego znaczania dla obywateli Australii dla których wypatrzenie tego kształtu wydaje się być bardziej oczywiste.

Amazon
Łatwej powiedzieć czym nie jest amazon, aniżeli czym jest. Rok 2000 w którym pojawiła się obecna odsłona logo to spektakularny wzrost i jednocześnie upadek wielu przedsiewzięć z obszaru internetu. Amazon tylko umocnił i poszerzył swój obszar działalności co doskonale oddaje nie tylko kompletność, ale też nawiązanie do historii, gdy zajmował się wyłącznie sprzedażą książek.

Toyota
Wartość symboliki znaczków graficznych, szczególnie w tej szerokości geograficznej ma olbrzymie znaczenie. Czy to przyświecało projektowi, który w jednym znaku zawiera tyle łacińskich liter? Byłby to ukłon kultury japońskiej w stronę europejskiej/amerykańskiej z jednoczesnym utarciem nosa.

FedEx
Pojawia się pytanie czy strzałka była zamierzonym działaniem czy została zauważona “po” nie zmienia to faktu zgrabności tego symbolu i asocjacji z ruchem, zmianą zatem idealnie oddaje duszę firmy FedEx.

To oczywiście tylko promil funkcjonujących przykładów niezwykłych logo o podwójnych czy potrójnym znaczeniu. Warto odnotować parę innych mniej znanych, ale równie udanych przykładów:
Baskin Robbins: W logo Baskin Robbins, popularnej sieci lodziarni, w literach “B” i “R” znajduje się liczba 31, co odnosi się do ilości smaków lodów oferowanych przez firmę – po jednym na każdy dzień miesiąca.
Sony Vaio: Logo Sony Vaio jest kombinacją liter “V” i “A” oraz symboli “I” i “O”. Litery “V” i “A” reprezentują analógowy sygnał audio, podczas gdy “I” i “O” symbolizują cyfrowy sygnał binarny, co odzwierciedla zróżnicowanie produktów Sony Vaio, od analogowych do cyfrowych

Back to top